Bedankt voor jullie overweldigende respons!

De onderstaande getallen geven het aantal Nederlandstalige Belgische deelnemers weer, waarop we onze voorlopige resultaten baseren

0

Grote enquête

0

Mini-enquête

Boodschappen doen
0

Mini-enquête

Koken en bakken
0

Mini-enquête

Voedingsinformatie

& counting!

Sinds de aftrap op 17 april 2020 hebben reeds meer dan 5500 personen de grote Belgische #CoronaCookingSurvey volledig ingevuld, en verzamelden we meer dan 1500 deelnemers voor de eerste kleine enquête over boodschappen doen. Meer dan 7000 keer bedankt hiervoor!

Voorlopige resultaten

Elke week op vrijdag willen we alvast een tipje van de sluier oplichten wat onze onderzoeksresultaten betreft en delen graag wat algemene bevindingen die ons zijn opgevallen. Hieronder vind je als eerste de recentste resultaten uitgewerkt, met daaronder de resultaten van de week voordien. Blijf zeker onze website en deze pagina in de gaten houden voor meer informatie! 

Aangezien het aantal deelnemers van onze eerste algemene #CoronaCookingSurvey blijft groeien is het cijfer van de steekproef van deze analyses telkens anders.

Zijn de coronamaatregelen de genderkloof in de keuken aan het dichten? 

We weten al even dat er genderverschillen bestaan in de keuken, ook al zijn er de laatste jaren duidelijke verschuivingen in het klassieke rollenpatroon
De resultaten deze week bevestigen enkele eerdere bevindingen en vullen daarnaast mooi aan op wat we al wisten. Zo zien we een onderscheid tussen beide genders op vlak van planning en gezondheid, maar ook wat bakken, koken en samen tafelen betreft merken we een verschil tussen de keuzes die mannen ten opzichte van vrouwen maken.

Hier is het weer belangrijk in het achterhoofd te houden bij deze resultaten dat we nog steeds voornamelijk spreken over een grote groep grotendeels jonge en hoger opgeleide vrouwen voor wie eten kopen geen financiële zorgen geeft. 

We zetten de belangrijkste resultaten even op een rijtje:

  • Vrouwen gaan tijdens COVID-19 planmatiger te werk dan mannen, en kiezen ook vaker voor gezond. Vrouwelijke deelnemers geven bijvoorbeeld meer aan een boodschappenlijstje te maken of na te denken over gezonde keuzes vooraleer ze iets eten. Ook zeggen ze iets vaker dan mannen dat ze met gezonde ingrediënten maaltijden op tafel toveren.
  • Mannen bakken veel meer brood, vrouwen meer patisserie en ander gebak. Bij beide geslachten er een duidelijke toename wat bakken betreft, al is de stijging bij brood bakken het grootst bij mannen, terwijl ander gebak zoals patisserie dan weer meer gestegen is bij de vrouwelijke deelnemers. 
  • Vrouwen vinden koken nu plezieriger en creatiever dan mannen. Voor de lockdown bestempelden mannen koken als plezieriger en creatiever dan vrouwen, maar dit verschil is de voorbije maanden ingehaald door de vrouwen.
  • Vrouwen vinden koken nu een stuk minder tijdrovend. Beide genders ervaren koken als minder tijdrovend tijdens de maatregelen dan ervoor, maar de daling is het sterkst bij de vrouwelijke participanten.

Het volledige rapport van deze voorlopige resultaten vind je hieronder.

Grote #CoronaCookingSurvey

We hebben weer een nieuwe lading resultaten voor jullie klaarstaan, deze keer over de waarde die we tijdens COVID-19 hechten aan maaltijden en samen (digitaal) eten.

Maaltijden staan ook tijdens de lockdown nog steeds centraal voor veel Belgen. Opvallendwe hebben het dan wel over ‘echt tafelen’, want het zogenaamde e-peritievensamen klinken met een glaasje tijdens een videogesprek, levert maar bij een vierde van de bellers plezier op.  

Hier is het weer belangrijk in het achterhoofd te houden bij deze resultaten dat we nog steeds voornamelijk spreken over een grote groep grotendeels jonge en hoger opgeleide vrouwen voor wie eten kopen geen financiële zorgen geeft. 

We zetten de belangrijkste resultaten even op een rijtje:

  • Eten aan tafel en zonder scherm is een tikkeltje belangrijker geworden. Sterker nog, maaltijden nemen zelfs nog wat toe in belang tijdens de huidige lockdown. We eten ons avondeten nog iets vaker aan tafel eten dan voor de lockdown, zelfs al deden we dat voor COVID-19 ook regelmatig. We eten ook sinds de coronamaatregelen minder voor de tv of een ander scherm, iets wat we voordien al zelden deden. 
  • E-peritieven en online samen eten is toch maar wat ongemakkelijk. 32,6% van de deelnemers gaf aan wel eens een e-peritief te organiseren, een digitale bijeenkomst waarbij je via een videogesprek een glaasje deelt. Van deze groep bellers beleeft slechts een kwart echt plezier hieraan. Bovendien geeft iets meer dan de helft onder hen aan dat e-peritieven toch maar ongemakkelijk aanvoelt.

Het volledige rapport van deze voorlopige resultaten vind je hieronder.

Grote #CoronaCookingSurvey

Net als vorige week popelen we om onze bevindingen met jullie te delen! Deze keer combineren we resultaten van onze hoofdenquête die op 17 april gelanceerd werd en onze eerste mini-enquête rond boodschappen doen, die liep van vrijdag 24 april tot maandag 27 april. 

Hieruit blijkt dat de keuken voor velen een plaats van ontspanning, creativiteit en zelfredzaamheid is geworden. Daarnaast vinden we overal in Vlaanderen nieuwe manieren van boodschappen doen, al blijft dat wel het grootste struikelblok in onze kookavonturen. 

Net zoals vorige week hebben we met deze bevindingen een belangrijke kanttekening te maken, namelijk het profiel van de deelnemers. Bijna alle bevolkingsgroepen zijn vertegenwoordigd, maar we merken wel dat het grote merendeel uit hoger opgeleide vrouwen bestaat. Behoor je niet tot deze groep? Doe dan zeker mee aan onze nieuwe enquête (vanaf 12u)!

De opvallendste resultaten hebben we hier samengevat:

  • Deelnemers staan met meer plezier in de keuken, vinden dit minder tijdrovend en leven zich creatiever uit dan ooit.
  • Ze koken met restjes, gooien minder weg, laten de recepten van familie, vrienden en bekende koks links liggen en gaan met hun eigen recepten (of zonder recept) aan de slag. 
  • Die zelfredzaamheid zien we ook in hoe ze omgaan met een nieuwe barrière: aan ingrediënten geraken. Winkelen levert frustraties op, maar onze deelnemers vinden een weg naar andere winkels, online shoppen en een minderheid is ook gestart met het zelf kweken van kruiden, groenten, fruit en eieren (via kippen uiteraard). 
  • Winkels kunnen nog een tandje bijsteken door meer opties tot online boodschappen aan te bieden, zeker in de regio rond Brussel. Ook de prijzen vallen op dit moment nog wat tegen.
  • Iedereen kan een inspanning leveren door nog meer of beter afstand te houden in de winkel, want niet zozeer de winkel zelf maar wel andere winkelbezoekers leveren vandaag frustraties op. 

Het volledige rapport van deze voorlopige resultaten vind je hieronder.

Grote #CoronaCookingSurvey

Mini enquête Boodschappen doen

We willen alvast een tipje van de sluier oplichten wat onze onderzoeksresultaten betreft en delen graag wat algemene bevindingen die ons zijn opgevallen. Deze resultaten kaderen we vandaag graag in het thema van onze volgende verkorte enquête en gaan dus voornamelijk over ‘boodschappen doen’. Ook delen we een food-media weetje, onze gewoonlijke core business!

  • Wie heeft er deelgenomen aan de #CoronaCookingSurvey?
    • Voornamelijk hoger opgeleide (74.00%) vrouwen (77.7%) tussen 18 en 88 jaar oud
  • Boodschappen doen we nu beter voorbereid, maar met minder plezier
    • Er wordt meer met boodschappenlijstjes gewinkeld en boodschappen doen wordt momenteel als meer frustrerend, meer stresserend, minder ontspannend en minder plezant ervaren.
    • Boodschappen worden nog steeds het vaakst in de supermarkt gedaan, en we hebben meer dan ooit oog voor hygiëne en efficiëntie.
  • We hebben van heel veel een beetje gehamsterd, maar niet van noten of kant- en -klare maaltijden
  • COVID-19 krijgt onze keukenheld Jeroen Meus niet klein
    • Jeroen Meus ligt nog steeds op onze bovenste keukenplank. Hij werd het vaakst als favoriete inspiratiebron vermeld, zowel voor als na de lockdown.

Het volledige rapport van deze voorlopige eerste resultaten vind je hieronder.